dissabte, 3 de gener del 2009

LA CRISI DEL MODEL POLITIC DEL PARTIT POPULAR


L’any de la tan pregonada crisi econòmica ha deixat al descobert algunes de les vergonyes ja intuïdes i manifestades per alguns des de fa temps i, desgraciadament, evidenciades i constatades ara per molts.


Potser un dels temes més preocupants ha sigut la fragilitat del model polític del partit que està governant les institucions valencianes des del 1995, el Partit Popular. Un model fonamentat en l’enriquiment ràpid i l’ocupació depredadora del territori a base d’una construcció descontrolada i, alhora, la política d’aparador i de grans esdeveniments.


Un model que, en sofrir un daltabaix estrepitós, ha provocat l’efecte dòmino i està fent caure moltes peces de l’economia, del teixit empresarial, de l’ocupació i de la societat del benestar dels valencians i de les valencianes. No debades, és ací on més empreses estan tancant i on més ocupació s’està destruint, però també és on s’està evidenciant el col·lapse de la sanitat, la precarietat i les mancances en els centres educatius de l’ensenyament públic, l’endarreriment de les infraestructures pròpies i, allò que és més preocupant encara, la falta de capacitat de resposta per l’alt índex d’endeutament de les nostres institucions: la Generalitat, la Diputació i també els ajuntaments.


La comarca de l’Horta Nord no n’és una excepció; ben al contrari, n’és un trist exemple. L’any 2008, la xarxa del metro està lluny de les expectatives d’una àrea metropolitana moderna i interactiva on es potencie la mobilitat sostenible. Després de tots estos anys, encara ara és notícia la supressió d’algun pas a nivell, però no sabem res del desdoblament de les vies, de la prolongació de les línies, de l’augment de la freqüència o d’un bon servici d’atenció; ara bé, ja ens han avisat de l’important increment dels bitllets per al 2009, els més cars de l’Estat espanyol. D’altra banda, periòdicament ens amenacen amb més i més carreteres pensades i ratllades en el franquisme. Ara el Tercer Cinturó de Ronda, ara nous accessos a València com la CV-300, ara noves rondes com la Via Parc Nord. Una planificació que amb altres infraestructures com l’AVE –licitat enguany emb el traçat que transcorre pel mig de l’horta- i el tercer carril de la N-221 o accés nord al port, posen en perill el nostre territori immediat. Però finalment s’ha obert una porta, una opció que cal aprofitar bé. Esta situació es pot repensar, es pot redefinir ara per mitjà del Pla d’Acció Territorial de l’Horta. Possiblement siga l’última oportunitat de fer-ho.


El 2008 ha sigut també el de la generalització a la comarca de les protestes en l’ensenyament públic per la situació de precarietat, un clam que es repeteix dia darrere l’altre en els mitjans de comunicació. El de la constatació de la massificació dels centres de salut, dels problemes de servici a l’estiu, com ara en pediatria i en especialitats; de la necessitat d’un hospital comarcal de referència davant el col·lapse dels hospitals de la ciutat de València. L’any en què s’ha pogut comprovar que la Generalitat i la Diputació no tenen un cèntim per a complir amb els compromisos del Pla d’Instal·lacions Esportives i per a portar endavant una xarxa de residències i de centres de dia públics. Ha sigut l’any en què hem constatat que, a pesar de les caríssimes campanyes mediàtiques, estem vivint un bluf, un circ de grans esdeveniments que pretén amagar una realitat més trista i més amarga.


Josep Riera

Portaveu del Bloc de l’Ajuntament de Meliana

 
Home | About | Link | Link
Simple Proff Blogger Template Created By Herro | Inspiring By Busy Bee Woo Themes